B2B-myynnin trendit
Yritysmyynnin digitalisoiminen on yksi tämän hetken kuumimmista teemoista. Monet yritykset ovat siirtymässä verkkokauppaan ja käyttämään sähköisiä tilausjärjestelmiä, verkkosivustoja myyntikanavana sekä asiakasdataan perustuvaa markkinointia. Digitalisoiminen tarjoaa monia etuja B2B-myynnille, kuten nopeutetut myyntiprosessit, tehokkaammat markkinointitoimenpiteet ja paremman asiakaskokemuksen tarjoaminen.
Verkkokaupan käyttöönotto on yksi tapa digitalisoida yritysmyyntiä. Verkkokauppa tarjoaa helpon ja nopean tavan tehdä ostoksia, ja se sopii erityisen hyvin yrityksille, jotka tekevät useita toistuvia ostoksia. Verkkokauppa tarjoaa myös mahdollisuuden esitellä tuotteita ja palveluita tarkemmin, mikä voi auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksen. Verkkokaupan kautta voi myös hankkia liidejä tarjoamalla lisäarvoa tuottavaa sisältöä asiakkaille (esim. e-kirjat ja nauhoitetut valmennukset).
Sähköiset tilaus- ja hallintajärjestelmät ovat toinen tapa digitalisoida B2B-myyntiä. Ne helpottavat tilauksien tekemistä ja käsittelyä sekä nopeuttavat myyntiprosesseja. Sähköiset järjestelmät voivat myös tarjota lisäarvoa asiakkaalle, kuten reaaliaikaisen tilanteen seurannan ja tilaushistorian katselmointimahdollisuuden. Järjestelmät voivat myös automatisoida myyntitiimin lähettämiä viestejä, sähköposteja, muistutuksia yms. jolloin myyntitiimin ajankäyttö tehostuu.
Asiakasdataan perustuva markkinointi on kolmas tapa digitalisoida yritysmyyntiä. Se tarkoittaa asiakasdataa hyödyntävää markkinointia, jossa kohdennetaan viestejä ja tarjouksia asiakkaalle relevanteille tuotteille ja palveluille. Asiakasdataan perustuva markkinointi voi parantaa myyntiä ja asiakaskokemusta, koska asiakkaalle tarjotaan oikea-aikaisia ja hänelle relevantteja tarjouksia. Googlen avulla pystyy targetoimaan todella tehokkaasti juuri asiakasryhmiä vastaavia yrityksiä ja lämmittämään oikeanlaista asiakassegmenttiä kohti ostohetkeä.
Digitalisoiminen tarjoaa siis monia etuja B2B-myynnille ja tässä nyt vain muutama ajatus teemoista, jotka yleistyvät entistä enemmän. Se nopeuttaa myyntiprosesseja, tehostaa markkinointitoimenpiteitä ja parantaa asiakaskokemusta. Yritykset, jotka haluavat menestyä yritysmyynnissä, tulevat varmasti harkitsemaan digitalisoimista tulevaisuudessa.
Täytyy ehkä jossain kohtaa tehdä kooste loistavista myyntiä tukevista palveluista, jotka kannattaa napata testiin! Mitäs sanot?
//Mika Tikkala