Kevytyrittäjyys: Hyvä Vaihtoehto Jokaiseen Elämäntilanteeseen!

29.02.2024

Miksi monissa työpaikkailmoituksissa haetaan kevytyrittäjää? Mitä eroa on olla yrityksen kirjoilla työntekijänä tai kevytyrittäjänä? Mitä kevytyrittäjyys edes tarkoittaa? Kyseinen termi voi nostattaa monen niskakarvat pystyyn, mutta todellisuudessahan kevytyrittäjyys voi olla mainio ratkaisu monelle myyjälle.


Kevytyrittäjyys antaa yksilölle mahdollisuuden harjoittaa liiketoimintaa ilman yrityksen perustamiseen liittyviä velvoitteita. Kevytyrittäjä laskuttaa asiakkaita työsuorituksistaan ilman omaa yritystä, yleensä palveluntarjoajan kautta. Kevytyrittäjyys on niin sanotusti stressitöntä yrittäjyyttä joustavuutensa vuoksi, sillä liiketoiminnan ei varsinaisesti tarvitse olla säännöllistä.

Myyjän tehtävissä kevytyrittäjyys tarjoaa useita etuja. Se mahdollistaa joustavan työskentelyn, ja vähentää hallinnollista taakkaa perinteiseen yrittäjyyteen verrattuna. Näin kevytyrittäjänä toimiva myyjä voi siis keskittyä olennaiseen asiaan, eli asiakassuhteiden luomiseen ja itse myyntiin.

Miten kevytyrittäjyys sitten konkreettisesti eroaa yrityksen kirjoilla työskentelystä?

  • Kevytyrittäjä ei ole vakituisessa työsuhteessa, vaan valitsee itse kenelle haluaa tehdä ja mitä. Kevytyrittäjällä ei myöskään ole lukkoonlyötyjä työaikoja, vaan hän on itse vastuussa omasta tekemisestään.

  • Toisekseen, kevytyrittäjä vastaa itse toimeksiantajansa laskuttamisesta, joka tapahtuu vapaavalintaisen laskutuspalvelun kautta. Laskuttaminen saattaa kuulostaa hankalalta, mutta tosiasiassa laskutuspalvelu maksaa laskuttamasi palkan suoraan tilillesi, sekä hoitaa kaikki lakisääteiset kulut puolestasi.

  • Kevytyrittäjyys vaatii käytännössä vain käyttäjätunnuksen luomista vapaavalintaiseen laskutuspalveluun, intuitiivisuutta ja kriittisyyttä toimeksiantajan valitsemiseen, oikeaa asennetta, ahkeruutta sekä halua oppia ja kehittyä.

Kuinka sitten voit menestyä kevytyrittäjänä myynnin parissa?

  • Panosta asiakassuhteisiin:

Asiakassuhteista huolehtiminen on myyntityön A ja O. Pyri luomaan pitkäaikaisia ja luottamuksellisia suhteita asiakkaisiisi, sekä myös toimeksiantajiisi. Kuuntele tarkasti heidän tarpeensa, ja tarjoa niitä vastaavia ratkaisuja.

  • Verkostoidu ja markkinoi:

Ole aktiivinen erilaisissa verkostoissa, sekä hyödynnä erilaisia markkinointikanavia tavoittaaksesi uusia kohderyhmiä. LinkedIn on hyvä työkalu sekä uusien toimeksiantajien, että asiakkaiden löytämiseksi. Myös muut sosiaalisen median alustat ovat usein tehokkaita työkaluja asiakaskunnan laajentamisessa, kunhan kohdennat sisältösi ja viestisi oikeille kohderyhmille.

  • Pysy ajan tasalla:

Myynnin ala kehittyy ja muuttuu jatkuvasti, ja samoin kuten yritysten on sopeuduttava muutoksiin, on kevytyrittäjienkin oltava valmiita oppimaan ja kehittymään jatkuvasti. Seuraa alan trendejä ja muita muutoksia, sekä osallistu erilaisiin koulutuksiin, joista voi olla kehityksellesi hyötyä.

  • Ole proaktiivinen:

Ole oma-aloitteinen ja aktiivinen uusien asiakkaiden sekä uusien toimeksiantajien tavoittamisessa. Kevytyrittäjänä työntekosi on omalla vastuullasi, joten muista etsiä jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja tartu niihin rohkeasti.

Myyntityön tekeminen kevytyrittäjänä on kasvava tapa tehdä töitä, ja sen suosio näyttää olevan vain nousussa. Se on myös kätevä tapa "jump startata" urasi, mikäli työnhakusi on muuten jumissa useiden kielteisten vastausten vuoksi. Ota näillä vinkeillä kevytyrittäjyys haltuun, ja ryhdy tekijäksi!


//Alisa