5 syytä kokeilla puhelinmyyntiä

05.09.2022

Kiistelty, tykätty ja osittain vihattu työarki on yksi parhaista oppikouluista mitä tiedän. Ja nyt etätyön kukoistaessa siitä on tullut monen yrityksen kohdalla välttämättömyys. Vakuutusmyynti, liittymämyynti, lehtimyynti, sähkömyynti, aurinkopaneelimyynti, koulutusmyynti, sponsorimyynti ja ties kuinka monen yrityksen asiakaspalvelu hoidetaan nykyään puhelimitse. Ja tässä toki vain murto-osa markkinoiden tilanteesta. 

Puhelinmyynti tarjoaa monia etuja yritykselle, joka haluaa kasvattaa myyntiään ja tavoittaa asiakkaita tehokkaasti. Puhelinmyynti on tehokas tapa tavoittaa asiakkaita, palvella ja ratkaista ongelmia, eli tehdä myyntiä. Tässä viisi syytä, miksi yrityksen kannattaa harkita puhelinmyyntiä:

  1. Suora yhteys asiakkaisiin: Puhelinmyynti on tehokas tapa saada yhteyttä asiakkaisiin ja keskustella heidän tarpeistaan ja toiveistaan suoraan.

  2. Henkilökohtainen palvelu: Puhelinmyynnillä voi tarjota asiakkaille henkilökohtaista palvelua ja tukea heitä heidän ostopäätöksissään nopeasti. 

  3. Kustannustehokkuus: Puhelinmyynti ei vaadi paljon matkustamista tai muita kustannuksia, joten se voi olla kustannustehokas tapa tavoittaa asiakkaita.

  4. Tiedonkeruu: Puhelinmyynnillä voi kerätä tietoa asiakkaista ja heidän tarpeistaan, jota voidaan käyttää myöhemmin markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen.

  5. Nopea reagointi asiakkaiden tarpeisiin: Puhelinmyynti voi auttaa yritystä nopeasti reagoimaan asiakkaiden tarpeisiin ja tarjota heille tarvittavia tuotteita tai palveluita nopeasti.

Puhelinmyynti- ja asiakaspalvelukokemuksesta on monia hyötyjä työelämässä myös työntekijälle. Ja mikä parasta puhelinmyyntiä voi tehdä milloin tahansa työuran aikana! Tässä muutamia esimerkkejä mitä hyötyä puhelinmyynnistä on yksilölle:

  1. Auttaa kehittämään viestintätaitoja: Puhelinmyynnissä ja asiakaspalvelussa tarvitaan hyviä viestintätaitoja, kuten kuuntelukykyä, empatiaa ja ongelmanratkaisutaitoja. Nämä taidot ovat hyödyllisiä minkä tahansa työpaikan kannalta.

  2. Auttaa oppimaan asiakkaiden tarpeista: Puhelinmyynnissä ja asiakaspalvelussa työskennellessä saat konkreettisia kokemuksia siitä, mitä asiakkaat tarvitsevat ja haluavat. Tämä tieto on hyödyllistä minkä tahansa työpaikan kannalta, jossa tarvitaan asiakkaita palvelevaa lähestymistapaa.

  3. Auttaa oppimaan myyntitaitoja: Puhelinmyynnissä saat konkreettisia kokemuksia myyntityöstä, neuvottelutilanteesta ja opit siitä, kuinka saada asiakkaat kiinnostumaan tuotteistasi tai palveluistasi. Nämä taidot ovat hyödyllisiä minkä tahansa työpaikan kannalta, jossa tarvitaan myyntiä tai markkinointia.  

  4. Auttaa kehittämään stressinsietokykyä: Puhelinmyynnissä ja asiakaspalvelussa työskennellessä saatat joutua käsittelemään vaikeita tilanteita ja asiakkaita. Tämä auttaa sinua kehittämään stressinsietokykyä ja oppimaan kuinka hallita vaikeita tilanteita paremmin.

  5. Tarjoaa monipuolisen työkokemuksen: Puhelinmyynnissä ja asiakaspalvelussa työskennellessä saat kokemusta monenlaisista tehtävistä ja saatat joutua työskentelemään monenlaisten ihmisten kanssa. Tämä antaa sinulle monipuolisen työkokemuksen ja auttaa sinua kehittämään erilaisia taitoja.

Mitäänhän ei kannata tehdä puolivillaisesti, mutta jos aihe kutkuttaa ja tai haluat kysyä jotain aiheeseen liittyvää niin laita minulle viestiä. Pyrin auttamaan parhaani mukaan. Jos et ole vielä kokeillut niin kannattaa ehdottomasti ottaa tavoitteeksi sitoutua ainakin kolmen kuukauden ajaksi. Se on hyvä ajanjakso ja siinä ehtii oppia paljon, myös itsestäsi persoonana. Mikäli haluat hyvän paikan kokeilla niin uskon, että siinäkin voisin olla avuksi :)

//Mika Tikkala