Matka omien ajatusten jäsentämisestä oppaaksi - Miten onnistua rekrymarkkinoinnissa?

03.02.2023

Meillä Etelä-Pohojanmaalla sanotahan, notta hyvää aina yritetähän mutta priimaa pakka tulemahan. Ja omasta mielestähän siinä onnistuttihin nykkin. Toisella kotikylällä sanotahan, että ahkera voittaa kaikki. Eli kävi miten kävi tarinalla on onnellinen loppu.

Tässä kun on viisi vuotta seurannut hyvinkin läheltä rekrytointialaa, niin on huomannut miten markkinoinnin rooli on haukannut kakusta aina vain suuremman palan. Työnantajamielikuvan ja rekrymarkkinoinnin rakentaminen kattavammaksi kokonaisuudeksi vuositasolla, pistemäisen rekrytoinnin sijaan, alkaa olla kriittistä haastavassa osaajia suosivassa työmarkkinassa. 

Mitä syvemmälle alan syövereihin tämä eteläpohjalainen sukeltaa, sitä enemmän löytyy tarinointia. Yrityksen fundamentaalinen tavoitehan on tuottaa voittoa ja kasvaa. Tässä on kuitenkin mutta. Kun on selaillut yritysten verkkosivuja ja huomannut, että vain murto-osalla on urasivuilla myynnin tehtävistä mitään tietoa. Tähän koittaa tietysti pohtia järkeviä syitä, mutta niiden arvailu menisi jo synkistelyn puolelle. On avointa hakemusta, on tuotannon ilmoituksia ja muita sköödiföödi työpaikkoja, joista kaikki enemmän tai vähemmän erinomaisia, mutta miksi siellä ei olisi mainintaa myös myyntitehtävistä erikseen? Nykyajan käyntikorttina on yrityksen verkkosivut, niin olisihan se järkevää kertoa siellä potentiaaliselle surffailijalle, että hei tiesitkö, että meillä on mahdollisuus tehdä tällaista myyntityötä. Työnantajamielikuvan ja rekrymarkkinoinnin näkökulmasta se olisi varmastikin hyvä juttu.

Vastaavanlaisia markkinointiin ja työnantajamielikuvaan liittyviä ideoita on jäänyt sukan varteen enemmänkin. Ja vaikka rekrymarkkinointi on yksi meidän ydinliiketoiminnoista, niin ajattelin jakaa palan kakusta häikäilemättömästi muillekin. Sharing is caring vai miten sen meni. 

Yksi omista intohimoista on viestintä ja kirjoittaminen. Nämä omalta osaltaan vauhdittivat oppaan kirjoitusprosessia ja pitkän kirjoitustauon jälkeen oli mainiota päästä kokoamaan ajatuksia mielenkiintoisen ja päivän polttavan aiheen parissa. Tuleehan sitä kirjoitettua asiakkaiden rekrytointiprosessien aikana useita työpaikkailmoituksia ja sosiaalisen median julkaisuja, mutta oman kokemusrikkaan mielenmaiseman jakamista tällä tasolla ei ole vielä tullut tehtyä. 

Koko projektihan sai alkunsa itseasiassa Joulun ja Uudenvuoden välipäivinä kun inspiroiduin oppaan tekemisestä ensimmäisen kerran. Tammikuussa opas löysi nopeasti muotonsa ja bäng, tässä sitä ollaan. Välipäiviä ei montaa pidetty ja jo hiukan vauhdikkaan vuoden aloituksen kylkeen oppaan kirjoittaminenhan sopi kuin villapaita sialle. Kun työtuntien määrä hipoi ATH-lukemissa, kroppa ja äiti olisivat arvostaneet jos tahti olisi ollut hiukan maltillisempi. Finlandia-hiihtoon valmistautuminen kuitenkin piti huolen, että liikuntaakin riitti useampana kertana viikossa ja Rossignolit luistelivat Oittaan loskarikkaita latuja plussakelin voiteilla useampaan otteeseen. V-käyrä oli luonnollisesti aina mukana, no ei kai. Hiihtäminen on hauskaa hommaa kelissä kuin kelissä :)

Samalla kun oppaan kirjoitusprojektin tavoitteena oli jäsentää omassa muistissa viliseviä kokemuksia, tarinoita ja parhaita toimintamalleja niin toivoin, että lopputulos herättäisi kanssaosaajissa, yrittäjissä ja myynnin johdossa ajatuksia. Ja vielä parempaa jos niistä voitaisiin jutella yhdessä lisää. Meidänkin kannattaisi kokeilla tuota! Hei miksi ei olla tuota kokeiltu! Meidän rekryprosessi on muuten aivan liian pitkä ja raskas! ...ja niin edelleen. 

Erityisen mielekästä olisi, jos joku tulisi kysymään Linkedinissä, että voidaanko tavata ja jutella minkälaista käytännön lisäarvoa voisin tiimini kanssa tuoda kun halutaan uudistaa työnantajamielikuvaa, rekrytoida tai headhuntata myyntihenkilöitä. Tai miten voidaan kehittää rekrytointia, rekrymarkkinointia tai viestintää, jotta puhutellaan paremmin yrityksen henkilöstön kulttuuriin sopivia persoonia. 

LATAA OPAS TÄÄLTÄ. 

Samalta sivulta kannattaa käydä buukkaamassa allekirjoittaneen kalenterista veloitukseton konsultointi, jossa voidaan vielä syventyä enemmän yrityksen tilanteeseen ja luoda käytännön stepit rekrytoinnin ja/tai työnantajamielikuvan rakentamiseen. 


//Mika

0408483887

Ps. Verkostoidutaanko Linkedinissä? Täältä löydät minut