Ständimyynnin hyödyt - 5 syytä kokeilla
Ajattelin kerätä muutamia tärkeitä työelämän taitoja, joita jokainen voi oppia ständimyynnin kautta. Ehkä tärkeimpinä nousevat rohkeus, itsensä johtaminen ja ennakkoluulottomuus, mutta kurkkaa mitä muuta voit oppia.
Opit työelämän ja henkilökohtaisen elämän sosiaalisia taitoja
Ständimyynnissä on tärkeää kantaa itsensä selkäsuorana ja hymyillen. Läsnäoleva ja helposti lähestyttävä persoona herättää luottamusta, kun pääset käyttämään eleitä, ilmeitä, hymyä ja katsekontaktia. Pääset siis opettelemaan kaikkia sosiaalisen kanssakäymisen muotoja ja vaikuttamisen keinoja.
- Ständimyynti opettaa rohkeutta,
- ständimyynti opettaa periksiantamattomuutta ja
- ständimyynti opettaa keskustelemaan.
Kaikista näistä ominaisuuksista on sinulle hyötyä elämän pituisella matkalla, niin työuralla kuin vapaa-ajallakin. Miten herättää luottamusta toisessa ihmisessä? Miten herättää toisen ihmisen huomion? Miten vaikuttaa toiseen ihmiseen palvelemalla omalla persoonalla ja myytävän tuotteen kautta? Nämä ovat muun muassa kysymyksiä, joita ständillä pääsee omalla kohdalla ratkomaan.
Luottamuksen ansaitseminen ei koskaan mene pois muodista. Kun onnistut myynnissä, olet omalla tekemisellä pystynyt luomaan suhteen, jossa toinen luottaa sinun tekemiseen. Se on yksi hienoimpia fiiliksiä myyynnin tekemisessä ja juurikin niitä "kirsikoita", joista saa kiksejä.
Neuvottelutaidot
Neuvottelutaitoja voit hyödyntää niin myyntitilanteessa, työnhakutilanteessa, palkkaneuvotteluissa ja monessa muussakin tilanteessa työn ulkopuolella. Kun lähdette poikien viikonloppureissulle, on hyvä osata kotona neuvotella tilanne kaikille osapuolille järkeväksi.
Oli ala mikä tahansa, neuvottelutaidoista on hyötyä. Kasvokkain tapahtuva myynti on todella opettavainen työrupeama, koska toistojen ja koulutusten kautta löydät myös oman tyylin keskustella.
Kun osaat neuvotella, artikuloida, kuunnella ja tuoda esiin miten omat vahvuudet auttavat rekrytoivan yrityksen liiketoimintaa, saatat olla työnhakutilanteessa pari askelta edempänä muita samaan positioon pyrkiviä kandidaatteja.
Opit johtamaan itseäsi
Itsensä johtaminen ja oman ammattitaidon kriittinen tarkastelu on vaikea tehtävä. Oli kyseessä kehuminen tai kehityskohteet, me suomalaiset ollaan vaatimatonta kansaa. Myynnissä määrä, laatu ja suunta määrittävät arjen raamit ja toimivat omien tulosten arvioinnin perustana.
Aseta aamupäivä, päivä ja viikko kohtaisia tavoitteita isojen "makrotason" tavoitteiden rinnalla. Babysteps ja pienet onnistumiset ovat avain onnistumiseen ja oman työn johtamiseen.
Suunnittele, toteuta, analysoi. Suunnittele, toteuta, analysoi.
Työmarkkinoilla työn luonne muuttuu jatkuvasti tuloskeskeisempään tekemiseen. Palkkamallit muuttuvat datajohtamiset ja kilpailukyvyn säilyttämisen kautta erilaisiin tulosmalleihin kauttaaltaan työmarkkinoilla. Myös etätyön yleistyminen ohjaa entistä enemmän yksilön vastuunottamiseen.
Tärkeä perusarvo myynnissä ja toki yleisesti missä tahansa on "sovi, mitä tehdään ja tee, niin kuin on sovittu".
Liiketoimintaymmärrys
Myynti on liiketoiminnan tärkein osa-alue. Ilman sitä ei ole mitään, ei yritystä eikä ihmisiä. Oli työurasi missä vaiheessa tahansa, myynnin oppiminen ei ole koskaan turhaan tai liian myöhäistä.
Myynti opettaa hinnoittelua, katelaskentaa, liiketoiminnan prosesseja, asiakashankintaa, markkinointia, asiakaspalvelua, tiimin johtamista ja alakohtaista ymmärrystä. Ja tietysti myynti opettaa tässä kirjoituksessa läpikäytyjä kokonaisuuksia.
Erilaiset palkkamallit opettavat myös mm. yrittäjyydestä ja kevytyrittäjyydestä, joka on nyt yleistymässä kovaa vauhtia.
Ainutlaatuinen kevytyrittäjä-malli antaa sinulle kevyen ponnahduslaudan ja testiympäristön yrittäjyyteen. Jo kevytyrittäjänä opit paljon uusia yrittäjätaitoja.
Loistava paikka muuten shoppailla yrittäjänä tai kevytyrittäjänä liiketoiminnalle kriittisiä palveluita kustannustehokkaasti ja saada tukea palveluiden valinnassa on Ilona Works. Jos siis hiukan edes mietit mitä hyötyöä tai miten lähteä kevytyrittäjäksi niin yhteyttä vaan heidän suuntaan.
Ennakkoluulojen taklaaminen
Kaikilla meillä on niitä, mutta kuinka hienoa onkaan kohdata ihminen ihmisenä ilman olettamuksia! Sekään ei ole helppoa, mutta itse saan siitä kiksejä kun onnistun laskemaan ennakkoluulojen esirippua.
Myyjä ei voi ikinä valita minkälaisia ihmisiä ständin ohi kulkee ja kuinka monta ihmistä marketissa tai torilla kunakin päivänä käy. Kaikki ihmiset ovat potentiaalisia asiakkaita.
Ständimyyjä työskentelee jokaikisen asiakasryhmän kanssa. Ständillä myytäviä palveluita voi tarjota nuorille, opiskelijoille, keski-ikäisille, vanhuksille, toimitusjohtajille, siivoojille, miljonääreille, keskituloisille, ulkomaalaisille, suomalaisille, pariskunnille, sinkuille ja monelle monelle muulle. Näistä jokainen on yksilö ja hyvän myyjän tuleekin kohdella heitä yksilöinä. Ständimyynnin hienous on siinä, että pystyy luomaan keskustelua kaikkien erilaisten asiakasryhmien kanssa. Keskustelu on taito, jota voi kehittää.
Myyntityössä soveltamisen ja mukautumisen taito on siis hyvin tärkeässä roolissa ja ständillä, jos jossain myyjä tulee varmasti sen oppimaan. Jokainen erilainen asiakas ja erilainen kauppa auttaa myyjää ymmärtämään ihmisiä ja myyntityötä paremmin.
//Mika Tikkala