Vinkkaa Kaverillekin: Näin Löydät Oikeat Tekijät!

08.02.2024

Työnhakijan kiinnostus työpaikkaa kohtaan herää yleisesti työpaikkailmoituksesta, jolla onkin suuri merkitys oikeanlaisten hakijoiden houkuttelemisessa. Hyvä työpaikkailmoitus vetoaa nimenomaan oikeaan kohderyhmään, sillä eri ikäluokkien tai alojen edustajat arvostavat ilmoituksissa erilaisia yksityiskohtia ja ilmoituksen on oltava personalisoitu kyseiselle kohderyhmälle. Yleisesti työpaikkailmoituksen tulee kuitenkin antaa selkeä kuva sekä työtehtävästä että yrityksestä, ja erottua joukosta.


Keräsimme muutamia vinkkejä, kuinka luoda houkutteleva ja informatiivinen työpaikkailmoitus:

  • Selkeä ja houkutteleva otsikko

Työpaikkailmoituksen otsikon tulee kuvata työtehtävää selkeästi, mutta olla samaan aikaan muista erottuva ja houkutteleva. Otsikko on ensimmäinen asia, minkä työnhakija näkee selatessaan avoimia työpaikkoja, ja sen on erotuttava muista, jotta hakijan kiinnostus herää ja hän klikkaa koko ilmoituksen auki.

  • Tehtävän vastuut

Työnhakija hakee töitä luultavasti kiinnostuksen kohteidensa mukaan, ja jokapäiväiset työtehtävät ovat se asia, minkä hakija haluaa yleensä tietää ensimmäisenä. Työpaikkailmoitus on siis hyvä aloittaa selittämällä selkeästi työtehtävistä, ja esimerkiksi kertomalla minkälaisia taitoja kandidaatti pääsee kyseisessä tehtävässä kerryttämään.

  • Työsuhde-edut ja kehittymismahdollisuudet

Korosta yrityksen tarjoamia etuja, joita voivat olla esimerkiksi etätyömahdollisuus, joustavat työajat, koulutusohjelmat, terveydenhuolto, matkaedut, bonusohjelmat, lomat ja urakehitysmahdollisuudet. Edut ja kehittymismahdollisuudet voivat olla useille hakijoille ratkaiseva tekijä päätöksenteossa, sillä ne ovat osa työviihtyvyyttä.

  • Hakuprosessin kuvaus

Kerro selkeästi hakuprosessin vaiheet ja sen etenemisen arvioitu aikataulu, haun päättymispäivämäärä ja haastattelujen aikataulu on hyvä mainita jo työpaikkailmoituksessa. Mikäli hakijoita haastatellaan jo haun aikana, on sekin hyvä lisätä ilmoitukseen. Myös rekrytoijan tai yhteyshenkilön yhteystiedot on tärkeää ilmoittaa selkästi, sekä avoimuus yhteydenottoja kohtaan, jotta kiinnostuneet hakijat voivat kysyä lisätietoja tehtävästä.

  • Vaatimukset ja pätevyyskriteerit

Listaa selkeästi kaikki tarvittavat pätevyydet ja taidot, kuten koulutus, työkokemus, kielitaito ja tekniset taidot. Ilmoituksessa voi kuitenkin myös korostaa hakijalta vaadittavia persoonallisia taitoja, kuten esimerkiksi joustavuutta, tiimityöskentelytaitoja, vuorovaikutustaitoja, organisointikykyä ja ongelmanratkaisutaitoja.

Rakenteen lisäksi tietyt sanavalinnat tai ilmoituksen jäsentely voivat käännyttää hakijoita pois. Vaikka otsikko kaappaisi hakijan mielenkiinnon, voi pitkältä näyttävä tai huonosti jäsennelty teksti saada hakijan klikkaamaan itsensä takaisin etusivulle jatkamaan etsintöjään.


Yleisiä vinkkejä hyvän työnantajamielikuvan luomiseen työpaikkailmoituksen kautta:

  • Houkutteleva kielenkäyttö

Käytä positiivista ja innostavaa kieltä, joka houkuttelee hakijoita. Vältä liian teknistä kieltä, jotta viesti menee varmasti perille. Voit myös käyttää persoonallisia ilmaisuja ilmoituksessa, jotta se jäisi hakijan mieleen.

  • Sanavalinnat

Tarkkaile sanavalintojasi. Yksityiskohtaisetkin sanavalinnat voivat vaikuttaa hakijan mielikuvaan työpaikasta tai työnantajasta. Vältä esimerkiksi sanojen "miksi" ja "jos" käyttöä, sillä nämä sananvalinnat ovat helposti väärintulkittavissa.

  • Tiivis ja jäsennelty

Tiivistä ilmoituksesi noin neljään kappaleeseen, voit myös käyttää "bullet pointseja" jäsentelyyn. Monet hakijat tekevät useita hakemuksia samanaikaisesti, ja liian pitkä teksti voi tuntua raskaalta luettavalta. Hyvin jäsennelty ja tiivis ilmoitus pitää hakijan mielenkiinnon yllä, ja hakija saa informaation työpaikasta sisäistettyä.

  • Korosta hakijaystävällisyyttä

Korosta hakijaystävällisiä toimintoja, kuten yhteydenottoaikataulua, lisätietojen antamista puhelimitse tai sähköpostitse tai sitä, että haastattelet jokaisen hakijan.

  • Kohderyhmän mukainen personointi

Tee hakemuksesta houkutteleva juuri sinun kohderyhmällesi.

Työpaikkailmoitusta luodessa on erityisen tärkeää ymmärtää omaa kohderyhmäänsä, sillä ilmoituksen on syytä olla juuri heidän mieltymystensä mukainen. Hyvä työpaikkailmoitus on toki subjektiivinen käsite, mutta myös avain oikeanlaisen työvoiman houkuttelemiseen. Voit poimia näitä vinkkejä myös sopivin osin, sillä sinä tiedät kohderyhmäsi parhaiten!


//Alisa